Lærings- og kvalitetsteams
Lærings- og kvalitetsteams er nationale netværk, som arbejder med forbedringer inden for et konkret område.
Et lærings- og kvalitetsteam er et nationalt netværk af klinikere og ledere fra relevante afdelinger og enheder samt en ekspertgruppe, der arbejder med kvalitetsforbedringer på et udvalgt område med afsæt i kliniske kvalitetsdatabaser.
Nedenfor ses ofte anvendte links:
Nye lærings- og kvalitetsteams udgør et vigtigt element i det Nationale Kvalitetsprogram. Lærings- og kvalitetsteams skal understøtte, at der sker kvalitetsforbedringer på udvalgte områder med utilfredsstillende kvalitet eller stor variation.
Målet med et lærings- og kvalitetsteam er at forbedre den kliniske kvalitet og resultatet samt oplevelsen af behandling, pleje og forløb for brugere, patienter og pårørende. Det er planen, at der skal etableres 2-3 nye lærings- og kvalitetsteams om året, der herefter skal løbe i ca. 2 år.
Det er regionerne, som er ansvarlige for at drive de enkelte lærings- og kvalitetsteams. Konkret vil én region påtage sig det overordnede ansvar for at koordinere og gennemføre et lærings- og kvalitetsteam.
Afsluttede Lærings -og kvalitetsteams
- Det specialiserede palliative område
- Apopleksi
- Rationelt brug af antibiotika
- Hoftenære lårbensbrud
- Børnediabetes
- Akut kirurgi
- Tvang i psykiatrien
- KOL
Igangværende Lærings -og Kvalitetsteams
Lærings -og Kvalitetsteams i forberedelsesfasen
- LKT UVI
Derudover skal det bemærkes, at der er en igangværende indstillingsrunde, der vil føre til valg af 1 eller flere LKT'er til november.